Beleidsplan

Visie:
Het is onze wens dat ieder kind genoeg voedsel, zorg, onderwijs en begeleiding heeft om op te groeien tot een gelukkig, gezond, empathisch en productief lid van de maatschappij, en dat ieder kind bekend is met de liefde van Jezus Christus voor hem of haar persoonlijk, en de boodschap van Zijn redding.

Missie:
Kaapstad is een metropool met 3,7 miljoen inwoners, waarvan 36% leeft onder de armoedegrens. Cijfers voor kindersterfte, ondervoeding, TB- en HIV-besmetting en tienerzwangerschappen van bepaalde bevolkingsgroepen (met name in informal settlements/townships) liggen vele malen hoger dan die van welgestelde Zuid-Afrikanen. Tegelijkertijd ligt het gemiddelde opleidingsniveau van deze groepen beduidend lager. Het is onze missie om op te komen voor de kinderen uit deze kansarme milieus, met name door het ondersteunen van instellingen die zich inzetten voor kinderen zoals soepkeukens, kinderziekenhuizen, weeshuizen, centra voor gehandicapte kinderen, creches, etc. Deze instellingen zijn voor het leeuwendeel van hun budget (80%) afhankelijk van donaties. De ondersteuning van Focus on Kids wordt geboden in de vorm van goederen (voedsel, kleding, huishoudartikelen, schoolbenodigdheden, etc.) en/of assistentie.
Het is onze overtuiging dat een persoonlijke relatie met Jezus Christus de sleutel is tot geestelijk welbevinden en stabiliteit, en dat de Bijbel essentiële richtlijnen geeft voor een succesvol, gelukkig en voldaan leven, ongeacht waar je vandaan komt, hoe rijk of arm je bent, tot welke godsdienst je behoort, of welke andere factor dan ook. Het is daarom onze missie om zoveel mogelijk kinderen te laten kennismaken met Jezus en zijn boodschap van liefde en redding, door het runnen van een zondagsschool, het doneren van karaktervormende en geloofsopbouwende materialen aan kinderzorginstellingen en scholen, het organiseren van evenementen voor kinderen en één-op-één evangelisatie.

Uitvoering:
De uitvoering van bovenstaande missie vindt plaats in Kaapstad, Zuid-Afrika. De voorzitter van Focus on Kids, Anja Stevens, maakt deel uit van de zending “Helping Hand South Africa”, die gevestigd is in Kaapstad. Stichting Focus on Kids ondersteunt de projecten van Helping Hand die in overeenstemming zijn met onze doelstellingen. Er is in die zin dus sprake van een samenwerkingsverband. Op deze manier maakt Focus on Kids gebruik van de infrastructuur en contacten van Helping Hand en is er altijd minstens een bestuurslid persoonlijk betrokken bij de besteding van de fondsen die door Focus on Kids ter beschikking zijn gesteld.
Stichting Focus on Kids streeft er naar in Nederland (of daarbuiten) zoveel mogelijk fondsen te werven om de projecten in Kaapstad te ondersteunen. Helping Hand South Africa overlegt vooraf met en rapporteert aan het bestuur van Focus on Kids voor welke specifieke projecten en voor welke specifieke kosten de fondsen worden ingezet.
Methodes van fondsenwerving lopen uiteen, maar de hoofdmoot wordt gevormd door huis-aan-huis werving van donateurs, het bezoeken van bedrijven en het werven van donaties/donateurs onder vrienden, bekenden, familie, etc. Incidenteel worden inspirerende kalenders en boeken verkocht om fondsen te werven, bijvoorbeeld op een kerstmarkt.

Beloning bestuur:
De bestuursleden zetten zich belangeloos in om de doelstelling van Focus on Kids te verwezenlijken en ontvangen geen beloning voor het uitvoeren van bestuurlijke taken, bepaling van het beleid, werven van fondsen of welke andere activiteit dan ook die samenhangt met de stichting Focus on Kids.
Onkostenvergoeding bestuur: Geen
Vacatiegeld (deel van) bestuur: Geen
Toelichting vergoeding bestuur: N.v.t.
Beloningsbeleid medewerkers: N.v.t.

Bestemming liquidatiesaldo:
Bij het ontbinden van Stichting Focus on Kids zal het bestuur een ANBI-stichting of -instelling aanwijzen die zich, gemotiveerd door Christelijke principes, inzet voor kansarme kinderen. Aan deze stichting/instelling zal het liquidatiesaldo worden overgemaakt.